Dit kan komen door een hart- of longziekte. Ook kan de oorzaak liggen in de bloedvaten van de long zelf.
Bij het stellen van de diagnose zal de cardioloog eerst met een echo van het hart de bloeddruk in de longvaten schatten. Als het probleem niet bij het hart ligt, wordt de patiënt naar de longarts doorverwezen. De longarts zal een CT-scan, perfusiescan/longscintigrafie, bloed- en longfunctieonderzoek doen. Soms is er ook een slaapregistratie nodig. Als de uitkomsten van al deze onderzoeken geen afwijkingen laten zien, verwijzen de artsen de patiënt door naar de longartsen in het VUmc voor verdere diagnostiek en indien mogelijk behandeling.
Praktische informatie
-
Afspraak maken/wijzigen
Wanneer u door uw huisarts bent aangemeld via Zorgdomein, dan ontvangt u een brief van het ziekenhuis met een afspraak voor uw polikliniekbezoek. Wanneer deze datum/tijd niet schikt kunt u deze wijzigen via MijnZHA. Heeft u al een afspraak, maar bent u verhinderd, geef dit dan minimaal 24 uur van te voren door. Dit kan ook via MijnZHA.
Wijzigingen/annulering binnen 24 uur voor de afspraak dienen telefonisch doorgegeven worden.
Gezondheidscentrum Waterlinie
De cardiologen houden ook spreekuur in het gezondheidscentrum in Uithoorn. Voor een eventuele behandeling en opname bent u nog wel aangewezen op de locatie in Amstelveen. Kijk voor meer informatie op de pagina Gezondheidscentrum Waterlinie.Bij het maken van de afspraak kunt u aangeven dat u naar de vestiging in Uithoorn wilt. U wordt dan daar ingepland.
Hartrevalidatie
Uw cardioloog bepaalt of u in aanmerking komt voor de Hartrevalidatie. Hij/zij zal de coördinator Hartrevalidatie verzoeken contact met u op te nemen. -
MijnZHA
Op MijnZHA kunt u terecht voor:
- Het wijzigen van uw afspraak
- Vragen aan het behandelteam
- Uitslagen bekijken
- Herhaalrecepten aanvragen
- Uw dossier downloaden
- Uw gesprek voorbereiden
- Brieven inzien
-
Onderzoeken & behandelingen