Als men over synagogen praat komt al snel de vraag: ‘naar welke sjoel ga jij?’ Als iemand dan zegt ‘naar de CIZ’ dan weet de ander meestal wel welke sjoel daarmee wordt bedoeld. Voor diegenen die dat misschien niet weten vertellen we er hier graag meer over.

Ontstaan CIZ-sjoel
De CIZ-sjoel is ontstaan in 1978 bij de fusie van het Joodse Ziekenhuis Centrale Israëlitische Ziekenverpleging (CIZ) in Amsterdam en het Nicolaas Tulp Ziekenhuis in Amstelveen. De naam van het ziekenhuis in Amstelveen werd Ziekenhuis Amstelland en er kwam in het ziekenhuis een synagoge die de naam CIZ-sjoel kreeg. Het is bijzonder en uniek want het Amstelland is het enige ziekenhuis in Europa met een synagoge!

Van jong tot oud, van vroom tot vrij
In het begin was de CIZ-sjoel vooral bedoeld voor de Joodse patiënten in het Ziekenhuis Amstelland en de familieleden die op bezoek kwamen. Al vrij snel werd het een plek waar iedereen welkom is, vroom of vrij, kinderen, volwassenen en ouderen. Nog steeds komen patiënten die dat willen in hun bed of rolstoel naar de sjoelruimte om de dienst te kunnen bijwonen.
Er is gelijkheid voor iedereen, of men nou Asjkenazisch, Sefardisch of Liberaal is. Voor de CIZ-sjoel maakt het geen verschil. Als iemand er voor de eerste keer komt wordt er meteen een praatje gemaakt. En als daar behoefte aan is wordt er uitgelegd hoe de dienst verloopt.

De sfeer van de mediene in de grote stad
Of het nou de wekelijkse dienst op sjabbat is of het vieren van de jom tov dagen, er wordt door de sjoelcommissie en vele vrijwilligers alles aan gedaan om er iets moois van te maken. De bijzondere sfeer, de kiddoesjiem na afloop van de diensten en vooral het respect naar elkaar toe zijn vanzelfsprekend in de CIZ-sjoel. Verder worden er regelmatig maaltijden georganiseerd en wat heel leuk is voor jonge gezinnen: elke eerste sjabbat van de maand is er een kinderdienst!

Ouders en kinderen: jong geleerd, oud gedaan
Kinderen zijn zeer belangrijk voor de CIZ-sjoel. Naast de kinderdiensten en de lunch voor jonge gezinnen worden kinderen ook daadwerkelijk bij de dienst betrokken. Zo helpen ze mee bij het klaarzetten en uitdelen van de kiddoesj en ook bij het opruimen na de dienst.
Dat er vaak bar- en bat mitswa’s bij ons in de CIZ-sjoel gevierd worden vinden we erg leuk. Ook zijn er jongens die na hun bar mitswa vaak gedeelten van de dienst doen. Dit stellen we erg op prijs, want zo blijven ze bij onze sjoel betrokken.

Poerim en Simchat Tora: kinderen voelen zich thuis, ouders vinden een huis
De grote aantallen kinderen bij de diensten met Poeriem en Simchat Tora laten zien dat kinderen zich, net als de volwassenen, echt thuis voelen in onze sjoel!
Nog even een tip: wanneer u overweegt om te verhuizen, vergeet dan niet om eerst in Amstelveen-Zuid, waar de CIZ-sjoel gevestigd is, te kijken. Vaak zijn de huizenprijzen er net iets lager dan in andere delen van Amstelveen.

Diensten
Naast de diensten ’s ochtends op sjabbat en jom tov zijn er ook diensten op vrijdagavond ingaande sjabbat en jom tov. Op sjabbatmiddag is er een mincha en ma’ariev dienst waarbij er ook samen geleerd wordt. In de winterperiode is er tussen mincha en ma’ariev op sjabbatmiddag een maaltijd waar iedereen bij kan aanschuiven.

Samen zijn we de CIZ-sjoel
Alles wordt gedaan door vrijwilligers en doordat de CIZ-sjoel geen vaste rabbijn heeft is er een grote verscheidenheid aan mensen die de dienst leiden, een drasja houden of voorleren.
Misschien denkt u na het lezen van deze informatie: ‘die sjoel past precies bij mij’ of ‘we moeten eigenlijk voor een nieuw huis maar eens in Amstelveen gaan kijken, want zo’n sjoel is echt wat voor ons’ dan hopen we dat u bij uw volgende sjoelbezoek naar de CIZ-sjoel komt, ‘De sjoel zonder drempel!’

Meer weten? Stuur dan een e-mail naar [email protected]