Ziekenhuis Amstelland laat zich door Qualicor Europe toetsen. Om te laten zien dat het veilig werkt en dat het continu bezig is met de verbetering van processen en de kwaliteit van zorg.

Prestaties vergelijken van ziekenhuizen in Nederland op allerlei gebieden heeft in toenemende mate aandacht. Per jaar zijn er verschillende landelijke initiatieven, zowel over de ziekenhuiszorg in het algemeen als over specifieke aandachtsgebieden. De prestaties die Ziekenhuis Amstelland levert, worden gemeten op basis van prestatie indicatoren. Ziekenhuis Amstelland is trots op de prestaties die tot nu toe zijn behaald.

Ieder ziekenhuis levert jaarlijks gegevens aan het Zorginstituut Nederland en de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Ieder jaar wijzigt de opzet van het onderzoek. Op de ziekenhuischeck worden een groot aantal van deze prestaties getoond en er is vergelijking met andere ziekenhuizen mogelijk.