De cliëntenraad buigt zich over onderwerpen zoals:
- de kwaliteit van de geboden zorg
- de veiligheid en hygiëne
- de facilitaire diensten en voeding
- de communicatie met patiënten
- de organisatie
- de financiële positie
- de joodse identiteit
De taken en bevoegdheden van de cliëntenraad zijn conform de Wet Medezeggenschap Zorginstellingen, uitgewerkt in een medezeggenschapsregeling en huishoudelijk reglement.
Om op de hoogte te worden gehouden van alle gebeurtenissen en ontwikkelingen in het ziekenhuis, onderhoudt de cliëntenraad contacten van verschillende aard in het ziekenhuis. Ook participeert de cliëntenraad in verschillende commissies. Daarnaast verstrekt de Raad van Bestuur verschillende (periodieke) rapportages en verslagen aan de cliëntenraad.
Tot slot tracht de cliëntenraad door middel van de uitkomsten van onderzoeken naar patiënttevredenheid en contacten met patiënten een beeld te krijgen van de wensen van cliënten.
De cliëntenraad houdt zich niet bezig met individuele klachten op het gebied van medische zorg. Hiertoe wordt verwezen naar de klachtenregeling van het ziekenhuis.
De cliëntenraad is aangesloten bij het Landelijk Steunpunt Medezeggenschap (LSR) in Utrecht. Via periodieke publicaties, themabijeenkomsten en cursussen houdt het LSR cliëntenraden op de hoogte van landelijke ontwikkelingen op het gebied van zorg en medezeggenschap. Indien noodzakelijk kan de cliëntenraad gebruik maken van de expertise van het LSR.
Samenstelling cliëntenraad
De cliëntenraad bestaat uit zeven leden. De leden van de cliëntenraad zijn – soms uit eigen ervaring – goed bekend met het ziekenhuis en/of wonen in het werkgebied van het ziekenhuis. Twee leden hebben een Joodse achtergrond. Binnen de cliëntenraad is een mix van kennis en kwaliteiten op het gebied van financiën, bedrijfskunde, verpleegkunde en medische zorg en de joodse identiteit. De cliëntenraad komt in beginsel tien keer per jaar bij elkaar. Daarnaast heeft de cliëntenraad zeer regelmatig overleg met de Raad van Bestuur, dan wel met andere functionarissen van het ziekenhuis.
Een ambtelijk secretaris, alsmede een juridisch medewerker van het ziekenhuis, ondersteunen de cliëntenraad bij zijn werkzaamheden.
Informatieverstrekking aan cliënten
Jaarlijks legt de cliëntenraad door middel van het jaarverslag verantwoording af over de verrichte werkzaamheden. Ook brengt de cliëntenraad periodiek nieuwsbrieven uit, waarin de belangrijkste onderwerpen, ontwikkelingen en uitgebrachte adviezen worden vermeld.
Praktische informatie
-
Jaarverslagen en publicaties
-
Contactgegevens
Heeft u vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar [email protected].