Ons aanbod van zorg voor borstkanker patiënten is uitgebreid door de nieuwste technieken en door een uitbreiding van ons team van plastisch chirurgen. “We bieden het hoogst haalbare aan de patiënt. Zowel op oncologisch gebied als reconstructief gebied.”, vertelt oncologisch chirurg Astrid Baan.

Technieken

De nieuwste plastisch chirurgische technieken maken het mogelijk om grotere tumoren borstsparend te opereren, zonder vormafwijkingen van de borst. Na borstamputatie worden direct reconstructies aangeboden, waardoor de patiënt in dezelfde operatie al voorzien wordt van een nieuwe borst. Ziekenhuis Amstelland is één van de eerste ziekenhuizen waar een borst volledig van eigen vetweefsel kan worden gemaakt door een baanbrekende techniek AFT. AFT is een techniek waarmee vetweefsel met liposuctie kan worden opgezogen en daarna wordt geïnjecteerd in de borstregio om een nieuwe borst te creëren.

“We zijn vanuit Amsterdam UMC continu met onderzoek en innovatie bezig, waardoor patiënten in Ziekenhuis Amstelland nu ook altijd als eerste de nieuwste en beste behandelingen aangeboden krijgen.” aldus Danny Young-Afat, plastisch chirurg en epidemioloog.

Plastische chirurgie in Ziekenhuis Amstelland

Door een uitbreiding van het team academische plastisch chirurgen afkomstig uit Amsterdam UMC zijn er meer mogelijkheden en korte wachttijden. “Voor de patiënt betekent dit dat er minder ziekenhuisbezoeken nodig zijn en snellere behandeling mogelijk is!”, legt plastisch chirurg Kristin de Haseth uit.

Oncologische- en plastische chirurgen werken efficiënt samen, waardoor voor borstkanker patiënten een korter traject ontstaat. Dit maakt dat onze wachttijden korter zijn en de patiënt wordt voorzien van onderzoek, behandeling en nazorg op maat.

“Afhankelijk van het type reconstructie dat een patiënt wenst, zal de operatie op de juiste plek en het juiste moment plaatsvinden. We kunnen daardoor als één van de weinigen in Nederland alle vormen van borstreconstructies aanbieden en uitvoeren, van simpel tot zeer complex”, geeft plastisch chirurg Jan Maerten Smit aan.

Zorg voor de toekomst

In het Integraal Zorg Akkoord staat toekomstgerichte en passende zorg voorop. Net als iedere zorginstelling zorgen wij er ook voor dat onze patiënten de juiste zorg op de juiste plek ontvangen. Samen met onze partners doen we recht aan de wens toegankelijke, kwalitatieve en beschikbare zorg te bieden.

Ziekenhuis Amstelland en Amsterdam UMC delen patiëntervaringen zodat de nieuwste en beste behandelingen aansluiten bij de vraag van de patiënt. We zijn ontzettend trots dat we hoogwaardige en vernieuwende reconstructies in alle vormen en maten kunnen leveren, met korte wachttijden. Daarin denken we iets unieks te bieden en daar blijft Ziekenhuis Amstelland ook in investeren.

oncologisch chirurg Astrid Baan en plastisch chirurg Jan Maerten Smit