Antwoorden op de quiz van diëtetiek - open dag 2017

De afdeling diëtetiek had op de open dag een quiz, waarmee je een prijs kon winnen! Heeft u meegedaan met de quiz van diëtetiek? Dan kunt u hier alvast de goede antwoorden zien:

 
Vraag
Antwoord

1

Natuurlijke suiker, zoals honing, agavesiroop of kokosbloesemsuiker, is gezonder dan geraffineerde biet- of rietsuiker.

NEE! Alle suikers, ook suikers die meer natuurlijk worden genoemd, bestaan voornamelijk uit sucrose, fructose en glucose. Het lichaam maakt hierin geen onderscheid bij de opname, ook niet als er extra vitaminen en mineralen zijn toegevoegd.

2

Door het drinken van 3 koppen thee (witte, groene of zwarte thee), heb je minder kans op hart- en vaatziekten of een beroerte.

JA! Er is aangetoond dat het drinken van thee de kans op een beroerte verkleint. Daarnaast tonen verschillende onderzoeken aan dat 3 koppen groene thee of 5 koppen zwarte thee per dag de bloeddruk verlaagt. Ook is er grote bewijskracht dat 3 koppen groene thee per dag het LDL-cholesterol verlaagt. LDL-cholesterol blijft plakken aan de binnenkant van je bloedvaten. Dat vergroot de kans op hart- en vaatziekten. 

LET OP: Thee is gemaakt van gedroogde bladeren van de theeplant Camellia sinensis. Kruidenthee is officieel geen thee, maar een kruidenaftreksel en wordt daarom hier niet bedoelt.

3

Mensen met ‘coeliakie’ hebben een glutenintolerantie. Dit is hetzelfde als een glutenallergie.

NEE! De term glutenallergie wordt soms gebruikt voor coeliakie (glutenintolerantie). Dat is onterecht. Coeliakie is een auto-immuunziekte en geen allergie.

4

Kokosolie is gezond en verlaagd de kans op hart- en vaatziekten.

NEE! Kokosvet bestaat voor meer dan 85% uit verzadigd vet. Dat is het meest van alle vet- en oliesoorten. Verzadigd vet staat bekend om de ongunstige gezondheidseffecten. Zo verhoogt verzadigd vet het slechte LDL- cholesterol. Dit vergroot het risico op hart- en vaatziekten. Er zijn dan ook geen goedgekeurde gezondheidsclaims van de Europese Voedselveiligheidsorganisatie EFSA.

5

Alle ongezouten noten en pinda's zijn goed voor je.

JA! Dus ongezouten, ongebrand, gebrand en geroosterd. Ook notenpasta en pindakaas van 100% noten of 100% pinda telt mee bij noten. Er zijn sterke aanwijzingen dat het eten van ongezouten noten beschermend werkt tegen hart- en vaatziekten. Het dagelijks gebruik van ongezouten noten per dag lijkt samen te hangen met een ongeveer 30% lager risico op bepaalde hartziekten.

6

Bleekselderij levert negatieve calorieën.

NEE! De mens haalt uit voeding altijd stukken meer calorieën dan het ons kost om het te verteren en te verwerken. Die efficiënte verwerking is al heel vroeg in de evolutie ontstaan. De oermensen van wie wij afstammen, waren er erg goed in om alle calorieën uit eten te halen en daarbij zo min mogelijk calorieën te verspillen. Zo levert 100 gram komkommer levert 12 kcal en een minuut kauwen kost een halve kcal, daar dar val je niet van af.

7

Iedereen zou, voor zijn/haar gezondheid, moeten kiezen voor een veganistisch eetpatroon (weglaten van alle dierlijke producten)!

NEE! Je kunt niet zomaar zeggen dat iemand die veganistisch eet, gezonder is dan iemand die wel dierlijke producten eet. Als veganist moet je erg alert zijn dat je een volwaardig eetpatroon hanteert. Bij het weglaten van een hele groep voedingsmiddelen uit je eetpatroon is er een kans op een te kort aan voedingsstoffen en dat is niet goed voor de gezondheid. Om te beoordelen of een eetpatroon gezond is, heb je meer informatie nodig.

8

Vitaminesupplementen: baat het niet, dan schaadt het niet.

NEE! Het slikken van vitaminesupplementen of eten van veel verrijkte voedingsmiddelen is niet altijd onschuldig. Het slikken van doses van tot maximaal 100% van de ADH van elke vitamine uit één of meerdere supplementen is veilig. Maar het slikken van (te) hoog gedoseerde supplementen of combinaties van verschillende supplementen en verrijkte voedingsmiddelen wordt je niet (nog) gezonder en kan leiden tot een inname die boven de maximale veilige dosis komt.

9

Volkoren spelt is net zo gezond als volkoren tarwe of volkoren haver.

JA! Voor de gezondheid zijn alle volkoren granen goede keuzes. Spelt, tarwe of haver zijn allemaal gezonde granen. Welk graan je kiest maakt niet zoveel uit, als je de keuze maar laat vallen op volkoren granen. Maar voor de effecten op cholesterol zijn de volkoren granen van haver of gerst wat gunstiger, aangezien deze het slechte LDL-cholesterol verlagen.

10

Hoeveel procent van de Nederlandse bevolking van 20 jaar of ouder had in 2015 overgewicht?

In 2015 had in Nederland 50,3% van de mensen van 20 jaar en ouder overgewicht, waarvan 13,7% ernstig overgewicht.