Veelgestelde vragen coronavirus en Ziekenhuis Amstelland

Op deze pagina vindt u antwoord op een aantal veelgestelde vragen rondom het coronavirus en Ziekenhuis Amstelland. Daarnaast verwijzen we u voor alle ontwikkelingen en informatie naar onze updates.
Bent u zwanger en heeft u vragen over het Coronavirus? Lees dan deze veelgestelde vragen speciaal voor zwangeren.

 

Neemt Ziekenhuis Amstelland maatregelen om verspreiding van het nieuwe coronavirus te voorkomen?
Om besmettingsgevaar onder medewerkers en patiënten te minimaliseren volgen we het beleid van de Nederlandse overheid. Op basis hiervan passen wij onze maatregelen voor patiënten, bezoekers en medewerkers continu aan. 


Ik heb een afspraak bij Ziekenhuis Amstelland. Gaat deze door?

  • Poliklinische consulten zijn zoveel mogelijk vervangen door telefonische consulten.
  • De afdeling Radiologie is alleen bereikbaar voor spoeddiagnostiek. Reguliere afspraken komen te vervallen. Patiënten zijn/worden hierover persoonlijk geïnformeerd.
  • Afspraken op het behandelcentrum worden waar mogelijk uitgesteld.


Ik word binnenkort geopereerd in Ziekenhuis Amstelland. Gaat deze operatie door?

  • Afspraken van patiënten op de OK waarvoor géén medisch urgente hulpvraag geldt, worden waar mogelijk uitgesteld.
  • Operaties in Ziekenhuis Amstelland die doorgaan zijn spoedzorg (inclusief Verloskunde) en deel van de Oncologische Zorg

Ik wil op bezoek bij een patiënt in Ziekenhuis Amstelland. Mag dat?

Voor bezoekers gelden de volgende maatregelen:

  • ·Patiënten mogen maximaal een maal per dag 1 bezoeker ontvangen. Overleg daarom met uw naasten wie er op een bepaalde dag op bezoek komt.
      
AOA                                  15.30-16.00 uur
Kliniek Beneden Oost        Geen bezoek
Kliniek Beneden West 16.45-17.15 uur
Kliniek Boven 13.30-14.00 uur
Dagbehandeling Bezoek brengt patiënt en verlaat afdeling; komt alleen terug voor ophalen patiënt.
VKC verloskunde Partner komt met zwangere mee en blijft erbij, maar er komt geen ander bezoek bij.
VKC kinderafdeling Ouder blijft bij kind, andere ouder komt ter afwisseling; geen overig bezoek.

 

  • We vragen iedereen die het ziekenhuis bezoekt goed handen te desinfecteren.  
  • Kom niet op bezoek bij luchtwegklachten (zoals hoesten, verkoudheid), keelpijn en/of koorts. Dit om patiënten in ons ziekenhuis niet onnodig bloot te stellen aan risico’s. Dank voor uw begrip.


Kan ik online nog een afspraak maken?

U kunt alleen nog telefonisch een afspraak maken. Belt u hiervoor direct met de polikliniek.


Kan ik nog terecht voor bloedafname?
De bloedafnamelocatie van Atalmedial is in Ziekenhuis Amstelland gesloten. Kijk op de website van Atalmedial op welke locatie u terecht kunt.


Ik ben zwanger, moet ik me extra zorgen maken?

Nee. We zien dat infectie met het virus hetzelfde verloop heeft als bij vrouwen die niet zwanger zijn. Voor zover bekend is er geen verhoogde kans op een miskraam of aangeboren afwijkingen door infectie met dit virus. (Bron: RIVM). Bekijk voor meer informatie de veel gestelde vragen en antwoorden voor zwangeren.


Kan ik helpen?
Het is hartverwarmend dat mensen zich aanmelden om ons te komen helpen. Heel erg bedankt daarvoor! Ben je verpleegkundige en BIG-geregistreerd dan kunnen we jouw inzet goed gebruiken. Stuur je e-mail naar recruitment@zha.nl van Ziekenhuis Amstelland. Je kunt je ook aanmelden via onderstaande websites:

Ook via deze instanties weten we u dan te vinden!


Ik wil medische hulpmiddelen aanbieden, hoe doe ik dat?
We krijgen veel medische hulpmiddelen zoals mondkapjes. Daar zijn we heel blij mee.  Wij kunnen alleen hulpmiddelen aannemen die ongebruikt zijn en in de originele verpakking zitten. U kunt daarvoor contact met ons opnemen via donaties@zha.nl

 

Ik wil een attentie geven aan het zorgpersoneel, hoe doe ik dat? 
We krijgen veel lieve attenties aangeboden zoals bloemen, maaltijden e.d. voor onze medewerkers om hen een hart onder de riem te steken. Heel veel dank daarvoor. Om dit in goede banen te leiden vragen wij u om hiervoor te mailen naar donaties@zha.nl. Onze collega's nemen dan contact met u op. We vragen u vriendelijk er rekening mee te houden dat we ons aan strikte hygiënerichtlijnen houden. Dat betekent dat we producten die hier niet aan voldoen niet kunnen accepteren.