Veelgestelde vragen met betrekking tot het coronavirus en uw bezoek aan Ziekenhuis Amstelland

Mag ik een familielid of andere dierbare meenemen naar mijn afspraak in Ziekenhuis Amstelland?
Om de veiligheid van onze patiënten en medewerkers zo goed mogelijk te waarborgen, is het noodzakelijk om afstand van elkaar te houden. Hiermee is de kans op verspreiding van het coronavirus zo klein mogelijk. Daarom vragen wij patiënten om alleen te komen naar ons ziekenhuis. Alleen als begeleiding echt noodzakelijk is, mag er maximaal 1 begeleider mee. Deze begeleider moet dan van te voren worden aangemeld bij de polikliniek waar de afspraak is.

We kunnen ons voorstellen dat het wel fijn is om een familielid of andere dierbare mee te laten luisteren met het gesprek met uw arts. U kunt uw telefoon op speaker zetten of het gesprek opnemen. Meld dit wel graag van te voren even aan de arts.

Hoe gebruik ik op een correcte manier een mondkapje?
Opzetten voor bezoek aan het ziekenhuis:

  • · Desinfecteer uw handen.
  • · Plaats het masker met het metalen stukje op uw neus en doe de elastieken om uw oren.
  • · Zorg dat het masker uw mond, neus en kin bedekt.
  • · Druk het metalen brugje aan beide kanten zacht over uw neus.
  • · Raak u gezicht niet aan zolang u het mondkapje draagt.

Afzetten na vertrek uit ziekenhuis:

  • · Desinfecteer/was uw handen.
  • · Verwijder het mondkapje door het aan de randen of lusjes vast te pakken.
  • · Raak het voorste gedeelte van het mondkapje niet aan.
  • · Gooi het mondkapje na gebruik in de prullenbak.

Wanneer moet ik het mondkapje opzetten?
U zet uw mondkapje op voor binnenkomst in Ziekenhuis Amstelland.

Hoe lang moet ik het mondkapje dragen?
U draagt uw mondkapje gedurende uw hele bezoek aan Ziekenhuis Amstelland. Is de verwachting dat u langer in Ziekenhuis Amstelland verblijft, dan adviseren wij u een reserve mondkapje mee te nemen.

Dragen medewerkers van Ziekenhuis Amstelland ook een mondkapje?
Medewerkers van Ziekenhuis Amstelland dragen een medisch mondneusmasker of een face shield als ze verblijven in publieke ruimtes of in ruimtes waar de 1,5 meter tot patiënt of collega niet mogelijk is. Dit betekent dat het mondneusmasker of face shield gedragen wordt op bijvoorbeeld verpleegafdelingen, in hallen, gangen, liften en ook in spreek- en wachtkamers.

Ik ben zwanger, moet ik me extra zorgen maken?
Nee. We zien dat infectie met het virus hetzelfde verloop heeft als bij vrouwen die niet zwanger zijn. Voor zover bekend is er geen verhoogde kans op een miskraam of aangeboren afwijkingen door infectie met dit virus. (Bron: RIVM). Bekijk voor meer informatie de veel gestelde vragen en antwoorden voor zwangeren.

Waarom krijg ik een rekening voor een telefonisch contact met mijn arts?
Om patiënten niet onnodig naar het ziekenhuis te laten komen tijdens de corona periode, zijn afspraken op de polikliniek zoveel mogelijk vervangen door ‘consulten op afstand’. Er zijn drie vormen van een consult op afstand:

  • Telefonisch consult: uw behandelaar belt met u
  • Schriftelijk consult: uw behandelaar e-mailt of chat met u
  • Screen-to-screen consult: uw behandelaar houdt een video-consult met u

Een consult op afstand wordt sinds 1-1-2018 landelijk in rekening gebracht. Voor een telefonisch medisch inhoudelijk contact met uw arts krijgt u dus een rekening. Belt u de polikliniek om bijvoorbeeld een afspraak in te plannen of te verzetten, dan wordt dit uiteraard niet in rekening gebracht, dat is geen medisch inhoudelijk contact. De hoogte van de factuur wordt niet beïnvloed door het feit of u op de polikliniek geweest bent of een telefonische afspraak gehad heeft. Een polikliniekbezoek en een consult op afstand zijn even duur. Uw zorgverzekeraar krijgt een rekening voor de kosten van het consult op afstand. Afhankelijk van de stand van zaken van uw eigen risico kan uw zorgverzekeraar deze kosten bij u in rekening brengen. 

Heeft u hier vragen over?
Stuur een e-mail naar dot@zha.nl. In verband met de nieuwe verscherpte maatregelen van de Overheid omtrent COVID-19  is de DOT-office voorlopig alleen per e-mail te bereiken. Wij vragen om uw begrip. 

Waarom staat er op het overzicht bij mijn zorgverzekeraar 'eerste polikliniekbezoek' of 'herhaal polikliniekbezoek', terwijl ik niet fysiek in Ziekenhuis Amstelland aanwezig was?
In de corona periode is het mogelijk dat op uw overzicht van het eigen risico een ‘eerste polikliniekbezoek’ of een ‘herhaal polikliniekbezoek’ ziet staan, terwijl u niet fysiek in het ziekenhuis geweest bent. Om patiënten niet onnodig naar het ziekenhuis te laten komen tijdens deze periode, zijn afspraken op de polikliniek zoveel mogelijk vervangen door ‘consulten op afstand’. Dat wil zeggen telefonisch, per e-mail of via een beeldverbinding. Landelijk is overeen gekomen dat ziekenhuizen de consulten op afstand als polikliniekbezoeken mogen registreren. Dit is een afspraak tussen zorgaanbieders, zorgverzekeraars en de NZa. Deze registratie heeft geen invloed op de hoogte van de factuur, want een consult op afstand en een polikliniekbezoek zijn even duur.

Heeft u hier vragen over? 
Stuur een e-mail naar dot@zha.nl. In verband met de nieuwe verscherpte maatregelen van de Overheid omtrent COVID-19  is de DOT-office voorlopig alleen per e-mail te bereiken. Wij vragen om uw begrip. 

Ik wil medische hulpmiddelen aanbieden, hoe doe ik dat?
We krijgen veel medische hulpmiddelen zoals mondkapjes. Daar zijn we heel blij mee.  Wij kunnen alleen hulpmiddelen aannemen die ongebruikt zijn en in de originele verpakking zitten. U kunt daarvoor contact met ons opnemen via donaties@zha.nl

Ik wil een attentie geven aan het zorgpersoneel, hoe doe ik dat? 
We krijgen veel lieve attenties aangeboden zoals bloemen, maaltijden e.d. voor onze medewerkers om hen een hart onder de riem te steken. Heel veel dank daarvoor. Om dit in goede banen te leiden vragen wij u om hiervoor te mailen naar donaties@zha.nl. Onze collega's nemen dan contact met u op. We vragen u vriendelijk er rekening mee te houden dat we ons aan strikte hygiënerichtlijnen houden. Dat betekent dat we producten die hier niet aan voldoen niet kunnen accepteren.