Andere veelgestelde vragen met betrekking tot het coronavirus

Waarom krijg ik een rekening voor een telefonisch contact met mijn arts?
Om patiënten niet onnodig naar het ziekenhuis te laten komen tijdens de corona periode, zijn afspraken op de polikliniek zoveel mogelijk vervangen door ‘consulten op afstand’. Er zijn drie vormen van een consult op afstand:

  • Telefonisch consult: uw behandelaar belt met u
  • Schriftelijk consult: uw behandelaar e-mailt of chat met u
  • Screen-to-screen consult: uw behandelaar houdt een video-consult met u

Een consult op afstand wordt sinds 1-1-2018 landelijk in rekening gebracht. Voor een telefonisch medisch inhoudelijk contact met uw arts krijgt u dus een rekening. Belt u de polikliniek om bijvoorbeeld een afspraak in te plannen of te verzetten, dan wordt dit uiteraard niet in rekening gebracht, dat is geen medisch inhoudelijk contact. De hoogte van de factuur wordt niet beïnvloed door het feit of u op de polikliniek geweest bent of een telefonische afspraak gehad heeft. Een polikliniekbezoek en een consult op afstand zijn even duur. Uw zorgverzekeraar krijgt een rekening voor de kosten van het consult op afstand. Afhankelijk van de stand van zaken van uw eigen risico kan uw zorgverzekeraar deze kosten bij u in rekening brengen. Heeft u vragen hierover bel dan met de DOT office op dinsdag en donderdagochtend tussen 09.00-11.30 uur op 020-755 7125 of stuur een mail naar dot@zha.nl

Waarom staat er op het overzicht bij mijn zorgverzekeraar 'eerste polikliniekbezoek' of 'herhaal polikliniekbezoek', terwijl ik niet fysiek in Ziekenhuis Amstelland aanwezig was?
In de corona periode is het mogelijk dat op uw overzicht van het eigen risico een ‘eerste polikliniekbezoek’ of een ‘herhaal polikliniekbezoek’ ziet staan, terwijl u niet fysiek in het ziekenhuis geweest bent. Om patiënten niet onnodig naar het ziekenhuis te laten komen tijdens deze periode, zijn afspraken op de polikliniek zoveel mogelijk vervangen door ‘consulten op afstand’. Dat wil zeggen telefonisch, per e-mail of via een beeldverbinding. Landelijk is overeen gekomen dat ziekenhuizen de consulten op afstand als polikliniekbezoeken mogen registreren. Dit is een afspraak tussen zorgaanbieders, zorgverzekeraars en de NZa. Deze registratie heeft geen invloed op de hoogte van de factuur, want een consult op afstand en een polikliniekbezoek zijn even duur.

Ik ben zwanger, moet ik me extra zorgen maken?
Nee. We zien dat infectie met het virus hetzelfde verloop heeft als bij vrouwen die niet zwanger zijn. Voor zover bekend is er geen verhoogde kans op een miskraam of aangeboren afwijkingen door infectie met dit virus. (Bron: RIVM). Bekijk voor meer informatie de veel gestelde vragen en antwoorden voor zwangeren.

Ik wil medische hulpmiddelen aanbieden, hoe doe ik dat?
We krijgen veel medische hulpmiddelen zoals mondkapjes. Daar zijn we heel blij mee.  Wij kunnen alleen hulpmiddelen aannemen die ongebruikt zijn en in de originele verpakking zitten. U kunt daarvoor contact met ons opnemen via donaties@zha.nl

Ik wil een attentie geven aan het zorgpersoneel, hoe doe ik dat? 
We krijgen veel lieve attenties aangeboden zoals bloemen, maaltijden e.d. voor onze medewerkers om hen een hart onder de riem te steken. Heel veel dank daarvoor. Om dit in goede banen te leiden vragen wij u om hiervoor te mailen naar donaties@zha.nl. Onze collega's nemen dan contact met u op. We vragen u vriendelijk er rekening mee te houden dat we ons aan strikte hygiënerichtlijnen houden. Dat betekent dat we producten die hier niet aan voldoen niet kunnen accepteren.